Sunday, August 2, 2015

Dubbelt upp

Eftersom S första snurrklänning blev lite för stor har jag lovat henne en ny, som snurrar bättre. Klövertyget från Tyglycka passade perfekt eftersom det inte har något tydligt upp eller ner. Tyvärr var S måttligt entusiastisk över tyget, men som snurrklänning med ROSA kant blev det succé till slut :-)


Trots att jag bara hade en meter tyg, och klippte till en klänning med helcirkelkjol, blev det ganska mycket tyg över. Det fick bli en klänning till lilla E, som hon faktiskt hade på sin ettårsdag. Till henne valde jag gul kant, utan att tänka på att det blev lite väl likt hennes midsommarklänning. Och det var inte heller första gången jag sydde något i gröna klöver med gul kant, se bara härhär, här och här. Jag gillar visst den där kombinationen. Litegrann.

Dessutom lyckades jag få ut en mössa till E av de allra sista tygbitarna, som inte kom med på bild. En väl använd meter tyg alltså!

Mönster
Hoops t-shirt stl 110 från Ottobre 3/2012 + helcirkelkjol
Speedy girl stl 80 från Ottobre 3/2013

Material
Klöverjersey från Tyglycka
Rosa och gul interlock från JNY

4 comments:

  1. Alltså! En väldigt väl använd meter! Hur lyckades du?? Så söta klänningar, tyget är ju bara så ljuvligt. Har du rynkat helcirkelkjolen på nåt vänster? Ser ut lite så på bilden.

    ReplyDelete
  2. Lägger till en kommentar så att jag kan klicka i notify me

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att du gillar klänningarna! Jag klippte verkligen optimerat. Jag förstår mig inte på sybeskrivningar där man sa vika tyget på bara ett ställe, klippa alla bitar på den vikningen och övrigt bredvid, med stora mellanrum. Så slösigt! Jag trycker ihop dem så mycket det bara går. Och ena delen av mössan fick jag skarva på mitten, där vikningen är. Då gick det!
      Cirkelkjolen är inte rynkad, det blir bara veck när den ska ligga sådär med kjolen lite neråt.

      Delete
  3. Väldigt fina klänningar och härligt tyg.

    ReplyDelete