Thursday, July 30, 2015

Colette Moneta

Jag är på jakt efter det optimala mönstret på jerseyklänning till mig. Länge trodde jag att Tiramisu från Cake patterns var det jag letat efter, men efter att ha sytt en testversion är jag inte så säker längre. Moneta från Colette patterns har jag sett många versioner av på sybloggar, och efter den misslyckade Tiramisun bestämde jag mig för att prova. Pdf-mönstret inhandlades, skrev ut och limmades ihop. Puh! Jag önskar att de kunde rita upp de olika mönsterdelarna överlappande, som i Ottobre, så man slapp klistra ihop så fasansfullt många sidor.


Efter att ha jämfört mina mått med tabellen klippte jag ut mönstret i XS upptill och S i midjan. Jag använde en viscosejersey från Stoff och Stil, som jag gillar sådär lagom mycket att det nog blir fint om man lyckas, men man gråter inte floder om man måste kasta hela projektet i papperskorgen.

Nu tycker jag faktiskt att det blev riktigt lyckat för att vara en testversion. Jag gillar formen, med den vida kjolen och åtsittande livet. Det var kul att testa att bara fålla halsringingen. Jag var skeptisk när jag läste instruktionerna, men det funkade hur bra som helst. Kanske eftersom viscosejerseyn är så elastisk och följsam?

Kjolen är rynkad med framilonband, och jag börjar förstå varför S klagar på sin kattklänning. Det skaver ganska mycket det där bandet... Det gäller att sy fast det på rätsidan, så att det hamnar inuti sömsmånen när man syr ihop delarna. Det måste jag komma ihåg!

Jag gjorde de halvlånga ärmarna eftersom jag var sugen på att testa hur de blev, men om jag syr klänningen igen i något finare tyg får det nog bli en kortärmad. Nästa gång tänker jag också korta av livet lite, så att kjolen börjar högre upp.Och även om det är kul att ha fickor så tänker jag inte ta med dem nästa gång. De blir nämligen knöliga, och vränger sig liksom lite när man inte använder dem. Inte snyggt.



Moneta är djupare skuren i ryggen än framtill. Det är ju lite somrigt och härligt, men jag skulle önska att det fanns en version med högre rygg. Jag får nog försöka rita en sådan version själv, för jag trivs inte riktigt med denna.

Men trots alla ovanstående planerade ändringar så har jag använt den här testklänningen ganska mycket redan. Succé alltså! Återstår att se om det superfina jerseytyget som jag ruvat på i över ett år kan bli en Moneta, eller om jakten på den perfekta jerseyklänningen måste gå vidare först.

Mönster
Moneta dress från Colette patterns

Material
Viscosejersey från Stoff och Stil


1 comment:

  1. Vilken fin klänning du har sytt! Låter som att det är förhållandevis enkla ändringar du vill göra. Ska bli spännande att se vad det är för favorittyg du ska sy i 😊

    ReplyDelete